Jak otworzyć własną kawiarnię?

Czerwiec, wtorkowe przedpołudnie. W powietrzu unosi się aromat świeżo parzonej kawy, a w tle słychać szum spienianego mleka przeplatany rozmowami i śpiewem Billy’ego Joela. Przez przeszklone drzwi wchodzi około trzydziestoletni mężczyzna w garniturze, na oko – project manager. Tuż za nim – dziewczyna z psem rasy border collie biegnącym od razu w stronę miski z wodą. Ktoś pyta o mleko owsiane, ktoś inny wybiera deser do kawy… Stop! Do tematu własnego biznesu trzeba podejść z głową na karku, a niekoniecznie w chmurach. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik o tym, jak otworzyć własną kawiarnię.

Poradnik jak otworzyć własną kawiarnię w 7 krokach

Czasy mamy, jakie mamy. Ok, inflacja może nie służy otwieraniu biznesu, ale jeśli to twoje marzenie – działaj. Jak?

Poznaj okolicę

Znajdź miejsce, gdzie kawiarnia będzie mogła rozkwitać. Zorientuj się, co to za okolica. Centrum dużego miasta? Bezpośrednie sąsiedztwo uczelni albo korporacji, która zatrudnia setki pracowników? Zaobserwuj przechodniów – zastanów się, czy ludzie będą chcieli zatrzymać się na chwilę w środku, czy też będą bardziej skłonni wziąć kawę to-go. To jest moment, w którym twoja strategia się kształtuje.

Przemyśl pomysł na lokal

Styl nowoczesny czy industrialny? Lite drewno czy kolorowe meble? Przytulnie czy elegancko? Na te pytania musisz odpowiedzieć sobie sam, bo to w końcu ty najlepiej wiesz, o czym marzysz. Ważna jest ergonomia i organizacja pracy za barem – lokal ma być po pierwsze praktyczny, dopiero po drugie ładny. Poza aranżacją wnętrza i dekoracjami, potrzebne też będą pomysły na to, jak przyciągnąć klientów. Może warsztaty z najlepszymi baristami w branży albo koncerty akustyczne? 

Policz swój budżet

Zacznij od ustalenia wszystkich kosztów związanych z uruchomieniem i utrzymaniem działalności, takich jak najem lokalu, zakup sprzętu, dekoracje, meble, zaopatrzenie, personel, marketing itp. Nie zapomnij także uwzględnić kosztów stałych, takich jak czynsz, media, ubezpieczenia i inne opłaty. Weź pod uwagę to, że lokale gastronomiczne zaczynają przynosić dochody po 2-3 latach. Pamiętaj, że oprócz kosztów początkowych, dobrze jest uwzględnić rezerwę finansową na nieprzewidziane wydatki lub ewentualne gorsze czasy twojej kawiarni.

Znajdź zaufanych dostawców

Przeprowadź badanie rynku i zbierz informacje na temat dostawców, sprawdzając ich ceny, reputację i oceny klientów. Poproś o rekomendacje innych właścicieli kawiarni i restauracji. Umów się na spotkania z potencjalnymi dostawcami i poproś o próbki produktów. Jeśli chcesz mieć w ofercie desery lub inne posiłki, ustalcie wspólnie zapotrzebowanie na konkretne produkty. Wybierz idealne ziarna, porządny ekspres i akcesoria do parzenia kawy (wszystko to znajdziesz w ofercie LaCavy).

Sanepid

Prowadzenie kawiarni wiąże się też z przestrzeganiem przepisów sanitarnych i zdrowotnych. Skontaktuj się z lokalnym Sanepidem, aby zapoznać się z obowiązującymi wymogami dotyczącymi higieny i bezpieczeństwa w branży gastronomicznej. Upewnij się, że twoja kawiarnia spełnia je wszystkie.

Pracownicy

To od pracownika zależy czy klient wróci do kawiarni, czy nie. Szukaj osób, które mają pasję do pracy z kawą. Tak, przyda się też wiedza na temat ziaren, sposobów parzenia i obsługi klienta, jednak tego wszystkiego można się nauczyć (np.na szkoleniach w LaCava). Pracownicy z pasją do kawy będą w stanie stworzyć niezapomniane doświadczenie dla klienta i przyczynić się do sukcesu twojej kawiarni. A przecież o to chodzi, prawda?

Zgłoś się po konsultacje

Podstawowa wiedza o ziarnach, sztuka latte art, metody parzenia, warsztaty marketingowe lub bardziej zaawansowane szkolenia są ważne. W końcu twoja kawiarnia ma się rozwijać! Nawet jeśli sam nie chcesz stać za barem, to powinieneś wiedzieć co i jak, żeby móc kontrolować pracowników.

A jeśli się szkolić, to u najlepszych! Daria Figaszewska to Head Baristka LaCavy i Autoryzowana Trenerka Specialty Coffee Association (AST). Jako jedna z zaledwie kilku osób w Polsce, prowadzi prestiżowe i honorowane na całym świecie certyfikowane szkolenia SCA dla aktualnych oraz przyszłych baristów i pracowników lokali. Poza szkoleniami prowadzi też konsultacje dla tych, którzy chcą się rozwijać w branży kawowej. Sprawdź tutaj, w czym Daria może pomóc tobie!

 

No i powodzenia! Kiedyś wpadniemy na kawę!

Pozostaw komentarz

Wszystkie komentarze są moderowane przed publikacją